CroatianCzechDanishDutchEnglishFrenchGermanHungarianItalianNorwegianPolishPortugueseRomanianRussianSpanish
© Created by TomMat 2013 
Úvod Loď SAYONARA Lodní deník Fotogalerie Info Kontakt Z Čech do Anglie Z Anglie na Pyrenejský poloostrov Galície Andaluzie Madeira Kanárské ostrovy Atlantik Karibik Granada a Trinidad Ostrovy ABC a Kartagena Ostrovy San Blas Panama Pacifik Galapágy Pacifik podruhé Markézy Tuamotu Tahiti, společnské ostrovy Suwarov Samoa Království Tonga Letní období v JZ Pacifiku Nový Zéland Plavba na Fidži Fidži Vanuatu Plavba do Austrálie Indický oceán Maskareny Plavba do Afriky Kolem nejjižnějšího cípu Afriky Plavba do Namibie Plavba do Brazílie Atlantikem z Brazílie 35 - Z Azorských ostrovů do Evropy
25 - Fidži NEDĚLE, 01 ČERVENEC 2012 23:31
Ráno 17. května s pomocí posádky sousední australské jachty objednáváme vyřízení vstupních formalit. V poledne připlouvá člun se čtyřmi muži a jednou ženou. Vzhledem k tomu, že jsme nestihli odeslat hlášení o připlutí, je počet formulářů nekonečný. Téměř hodinové odbavení končí, na zítra jsem předvolán na „explonation“ k šéfovi customs, odjíždím s úředníky do města, vybírám fidžijské dolary z ATM a platím za odbavení 300 F$ /asi 3 500 CZK/. Nakupuji m. j. i kawu a vracím se na loď. Člun z mariny nás přetahuje do klubu a přichází objednaný majitel servisu Bruce na obhlídku motoru. Jednoznačně motor musí ven z lodi do dílny. Následující den od rána připravuji motor k vyzvednutí. Přichází mladí motoráři ze servisu a s jedním z nich máme za necelé dvě hodiny motor na břehu. Společně odjíždíme do jejich dílny. Prostředím, jsem poněkud zaskočen. Přístřešek domku na periferii města představuje dílnu, ale profesionální přístup k demontáži motoru postupně moje obavy tlumí. Po dvou hodinách je motor rozebrán a resumé: lze opravit po získání náhradních dílů /těsnění, pístní kroužky a bohužel i startér/. Běžně jsou díly na Fidži z NZ do tří dnů. Uvidíme. Na páteční podvečer jsem pozval dělníky z mariny na kawu. Schází se nás 14, popíjíme kawu, přináším kytaru, Fidžijci krásně vícehlasně zpívají jejich tklivé písně a já se snažím o rytmický protiklad. Po dvou hodinách se rozcházíme jako staří přátelé a v dalších dnech  se k nám všichni hlásí s pozdravem „bola“. Konečně se setkávám i s naším zachráncem Toddym a jeho přáteli a mám příležitost projevit díky. V následujících dnech se setkáváme opakovaně u nás na lodi a i na večeři v jeho bungalovu. Já se věnuji údržbě a opravám lodi. Kupuji nový řetěz na kormidelní zařízení a vyměnuji, U Vodafone zakupuji broadband /internetové připojení v síti GSM/, a rozesílám informace o naší situaci. Nabídka zúčastnit se  plavby na ostrov Namara v souostroví Kandavu se nedá odmítnout. Třídenní výlet motorovou lodí do panenské přírody jak na suchu, tak pod vodou stál za to. Bohužel oprava motoru se protáhne, neb náhradní díly na motor nejsou ani na NZ ani v AUS a nezbývá než je objednat v Singapuru. Dodání snad příští týden. Na lodi je ovšem stále práce dost. Posádka podniká jednodenní výlety po ostrově, já se věnuji pracím na lodi. Jak přibývají dny prožité na Fidži, začínám chápat „fiji time“. Pohlednice z Fidži? Domorodec spící v kolečku vystlaném kartony s kloboukem přes obličej. Autobus? Rozvrzaný, bez oken, lanko se zvonkem. Zastaví, kde zazvoníte. Vystupuje se až po úplném zastavení a pomalu. Všichni vyčkávají, žádný náznak spěchu nebo rozčilení. Za měsíc na ostrově jsem neviděl nikoho rozčileného, nadávajícího nebo opilého. Klid, úsměv, zdravení, představování, sezení, klábosení, pokuřování, popíjení kawy. Žádný spěch neřku-li popoběhnutí. Zeptáte-li se policisty na poštovní schránku, nedá jinak než, že Vás k ní po deseti minutách chůze s úsměvem dovede. Ochota a vstřícnost v pravém smyslu slova. Aby byli ještě větší pohodáři popíjejí kawu. Kawa – kawa kořen pepřovníku vylouhovaný ve studené vodě působí dojmem rozpuštěného jílu ve vodě a podobně i chutná. My jsme pro „kawa sesion“ kupovali již rozemletý prášek z kořenů,  který fidžijci propírají v kusu látky ve veliké dřevěné nádobě /nebo lavoru/ s vodou a popíjejí z kokosové misky za tleskání a zvolání bola-bola. Prý zklidňuje, utišuje, uspává. My jsme žádný z účinků na sobě nepozorovali  Za hodinu znamená zítra, zítra znamená za týden, za týden znamená za měsíc. Tak se odvíjí i naše oprava motoru. Postupně jsme odstranili všechny nedostatky na lodi, uskutečnili několik výletů autobusy po ostrově, já stačil vyléčit virozu a přesně za měsíc  od připlutí je motor v lodi. Zkušební plavba, nákupy, odbavení, rozloučení s přáteli a  v sobotu 16. června vyplouváme k Vanuatu. Několik doporučení k Fidži. Zapomeňte na evropské pojetí času. Přijměte „fiji time“ za svůj. Levně a chutně se stravujte v místních jídelnách. Využívejte neuvěřitelnou nabídku zeleniny, ovoce a ryb na tržištích. Nezdráhejte se smlouvat. Pokud plujete k Vanuatu vše nakupte na Fidži. Na Vanuatu je vše dvakrát dražší. Jarda Bernt  Port Vila Vanuatu  02. 07. 2012
Fidži