CroatianCzechDanishDutchEnglishFrenchGermanHungarianItalianNorwegianPolishPortugueseRomanianRussianSpanish
© Created by TomMat 2013 
07 - Atlantik ÚTERÝ, 04 LEDEN 2011 15:45
V neděli 14. listopadu v 9 hodin nám posádka sousední lodě dělá společné snímky na přídi Sayonary a můžeme vyplout. Nejprve k pumpě, kde plníme nádrže až po okraj a v 9. 45 jsme již na moři. Ve slabém větru s pomocí motoru první den máme upluto 65 mil. S půlnocí vítr sílí a následujících pět dnů plujeme  převážně na zadoboční vítr v průměru 100 mil denně. V sobotu 20. 11. vítr slábne a od neděle nás provází bezvětří s proměnlivým slaboučkým větrem. Čtyři dny plujeme na motor s  otáčkami kolem 1 100, což při klidné hladině a spotřebě kolem 1 litru za hodinu, udává lodi rychlost kolem 4 uzlů. Ze zpráv, které dostáváme na náš satelitní telefon vyplývá, že je zapotřebí dostat se co nejdříve na šířku pod 18 stupňů. Přes Atlantik se posouvá výrazná tlaková níže, která koncem týdne dosáhne Kanárské ostrovy a silný západní vítr zasáhne až pod 18 stupeň severní šířky.
Ve čtvrtek 25. jsme na 17. stupni, objevuje se nadějný severovýchodní vítr, ale naše radost je předčasná. V sobotu ráno se náš pasát ztrácí a nezbývá než opět nasadit náš spolehlivý dieselpasát. V neděli jsme na doporučeném 15. stupni, pasát nikde jen nám hrozí další  tlaková níže z centrálního Atlantiku. Naděje na pravý pasát se odkládá až do soboty 4. prosince, kdy se má obnovit  nad rovníkem pravidelné proudění. Kontrolujeme stav nafty, přeléváme rezervy do hlavní nádrže a bilancujeme možnosti vývoje. Honza má letenku na 17. prosince, takže případné selhání prognózovaného pasátu by odlet ohrozilo. Náš dieselpasát /Yanmar 55 HP/, nás ovšem za minimální odměnu 1 litru nafty za hodinu, každý den posouvá o dobrých 90 mil k cíli. Sobota 4. prosince je tady a vyhlížený pasát zprvu nesměle, ale v neděli již v plné síle nám udává denní průměry kolem 120 mil. Sláva. Teď jen aby vydržel. Nástup pasátu ovšem přináší i méně pohodlnou plavbu. Loď na zadní vítr ve velkých vlnách se kymácí se strany na stranu a zejména uvnitř lodě je hotový šejkr. Zaznamenáváme  rybářské úspěchy a obohacujeme náš jídelníček o rybí stravu. Jednou za tři dny se na naší chobotničku podaří vytáhnout na palubu doradu  nebo pamakrelu, často 7 kg těžkou.  Jaké asi byly ryby, které nám přetrhaly vlasce a háčky?  Druží se s námi hejna delfínů a občas zahlédneme nedaleko i velrybu.
Dlouhá chvíle nám nehrozí. Obsluha plachet, navigace, množství drobných úkolů spojených s údržbou lodi, třikrát denně vaříme a jen zpracování ryby zaměstná na 2 hodiny. Každé tři dny upečeme chleba nebo nějakou sladkost, ryby nakládáme do marinády a samozřejmě, že každý máme osobní program. Jarda propadl konstruování nové lodě  typu Sayonary, Honza hraje šachy s virtuálním soupeřem a každý z nás se začte do některé z knih na lodi. Prohlašuji, že si žijeme přímo komfortně. Na Kanárských ostrovech jsme nakoupili kromě základních potravin i mnohé dobrůtky a ty nám nyní zpříjemňují plavbu. Litr vychlazeného plzeňského piva stejně jako lahev španělského vína  nám denně zpříjemňují  značné nepohodlí. Pasát neochabuje, spíše naopak. Jak jsme jej toužebně vyhlíželi, tak nyní mnohý z nás by jej umírnil. Vytvořily se velké vlny, zatím se ale nezalamují. Zadní část paluby je zalévána vlnami. Pokud pozorujeme plavbu z paluby, plujeme nádherně. Denní průměr ke130 mílím. Občas, při kolébání lodě tu už na začátku dvojka a klidná zátoka se blíží. V sobotu po půlnoci  zbývá  199 mil, ale se sobotním ránem  pasát ochabuje. Po půlnoci sledujeme záři nad ostrovem Barbados. V ranních hodinách  je ostrov na dohled a s ním i signál mobilní sítě. Vítr se postupně téměř ztrácí a jen díky našemu osvědčenému Yanmaru se blížíme k cíli.  Ostrov Sant Vincent máme na traverzu  a plujeme podél pobřeží ostrova Bequia k zátoce Admiralty Bay. Ve čtyři hodiny ráno jsme vyvázáni na mooringu.
Cíl přeplout Atlantik je naplněn. Děkuji posádce, lodi i všehomíru, že jsme bez úhony na druhé straně. Plavba v nestandartních větrných poměrech nám trvala 28 dnů a 19 hodin. Upluli jsme 2 848 mil, z toho pouze na plachty 1.526 mil.  Průměrná hodinová  rychlost 4,12 uzlu, denní průměr 98,9 mil. Spotřebovali jsme  cca 400 litrů nafty, stejné množství pitné vody, chytili téměř 30 kg ryb, vypili42 litrů piva a 27 lahví vína. Během plavby jsme dostali přes Iridium /satelitní telefon/ 12 SMS zpráv od Zdeňka Žižky a Jardína mého syna o povětrnostní situaci, díky kterým jsme mohli řešit úpravu trasy plavby a vyhnout se možným nepříjemnostem.
Ještě jednou díky všem, kteří se zasloužili o zdar plavby.
Úvod Loď SAYONARA Lodní deník Fotogalerie Info Kontakt Z Čech do Anglie Z Anglie na Pyrenejský poloostrov Galície Andaluzie Madeira Kanárské ostrovy Atlantik Karibik Granada a Trinidad Ostrovy ABC a Kartagena Ostrovy San Blas Panama Pacifik Galapágy Pacifik podruhé Markézy Tuamotu Tahiti, společnské ostrovy Suwarov Samoa Království Tonga Letní období v JZ Pacifiku Nový Zéland Plavba na Fidži Fidži Vanuatu Plavba do Austrálie Indický oceán Maskareny Plavba do Afriky Kolem nejjižnějšího cípu Afriky Plavba do Namibie Plavba do Brazílie Atlantikem z Brazílie 35 - Z Azorských ostrovů do Evropy Atlantik